Over mij

portet
Yanna Pelser
geboren en getogen in Delft

Tijdens mijn zoektocht naar lichaamsmethodes voor musici, kwam ik in 2011 in aanraking met de Duitse Resonanzlehre. Wat mij meteen aansprak was de organische, muzikale en klankgeoriënteerde richting van deze leer. De directe verbinding van klank en beweging is iets wat ik bij de andere lichaamsmethodes nauwelijks tegenkwam. Daardoor vond ik het moeilijk de verbinding te leggen tussen mijn bewegingen, mijn muzikale intentie en de klank die uit mijn altviool kwam.
Toen ik begon met een aantal privélessen bij Thomas Lange, de bedenker van de Resonanzlehre, merkte ik al snel dat niet alleen mijn klank meer ruimte voor resonantie en zeggingskracht kreeg, maar ook in mijn lichaam meer ruimte voor trillingen ontstond: mijn schouderblessure verdween, en ik voelde de muziek echt in mijn hele lichaam. Dit zorgde ervoor dat ik gefascineerd werd door de muzikaliteit van het menselijk lichaam, en ik zowel mijn bachelorscriptie als mijn masteronderzoek aan de conservatoria van Rotterdam en Tilburg aan dit onderwerp wijdde.
Daar wilde ik het niet bij laten, dus besloot ik de driejarige opleiding tot gecertificeerd Resonanzlehre-trainer in Berlijn te volgen. Door deze opleiding heb ik veel kunnen experimenteren in het trainen van musici van allerlei instrumenten en zangers. Ook heb ik veel ervaring opgedaan in het geven van workshops aan groepen en het coachen van ensembles. Bovenal heeft het mij veel inzicht gegeven in wat er wezenlijk bij het musiceren komt kijken, en hoeveel (beroeps)musici onnodig blijven steken in bijvoorbeeld lichamelijk discomfort, beperkte speelvrijheid, podiumnervositeit en mentale blokkades. Vrijheid in beweging, vrijheid in klank, het kan ! en het is waarin de muziek zich op haar beste tot klinken laat brengen.

Naast mijn bezigheden als Resonanzlehre-trainer, ben ik actief op concertpodia in binnen- en buitenland. Ik speel in jazz- en wereldmuziekformaties zoals North Sea String Quartet en Ikarai, remplaceer in de Nederlandse beroepsorkesten en ben in 2019/20 als acterend musicus te zien in theaterconcerten van Oorkaan. Vrije improvisatie is een van mijn favoriete muzikale bezigheden, en dan het liefst in duet met geweldige musici: contrabassist Jordi Carrasco Hjelm (SE) en violisten Roland Satterwhite (VS) en Mario Forte (FR).
In 2017 schreef ik twee composities in opdracht voor ‘Het Incident’ te Antwerpen. In 2015 ging mijn compositie ‘Interpretazione I’ in première door deFilharmonie Antwerpen, in het kader van Soundmine.
Sinds 2018 bespeel ik een altviool gebouwd door Saskia Schouten, aan mij ter beschikking gesteld door het NMF (Nationaal Muziekinstrumentenfonds).

OPLEIDINGEN

2007 – 2014 studie klassiek altviool aan conservatoria van Rotterdam (Bachelor), Detmold (Erasmus uitwisseling) en Tilburg (Master) bij Gisella Bergman, Diemut Poppen en Corinne Contardo.

2008 – 2017 masterclasses van gerenommeerde artiesten zoals Garth Knox, Hartmut Rohde, Tatjana Masurenko, Ervin Schiffer, Gordan Nikolic, Atom String Quartet

2015 – 2018 opleiding ‘Teachers Training Resonanzlehre, angewandte Musikphysiologie für Musiker’ bij Resonanzlehre-grondlegger Thomas Lange (Berlijn), mogelijk gemaakt met studiebeurzen van het VSB-fonds en Prins Bernhard Cultuurfonds.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s