Over mij

Yanna Pelser

Tijdens mijn Bachelorstudie klassiek altviool was ik in de oren van mijn docent een getalenteerde en behendige student. Maar binnenin mijn lichaam ontwikkelde zich een gemene schouderblessure, waardoor ik gedwongen was mijn studie tijdelijk te stoppen. Het was het begin van een zoektocht die mij enorm veel inzichten heeft gegeven in mijn eigen lichaamsgebruik en dat van anderen. Ook veranderde het mijn kijk op wat klank is, wat muziek is, wat horen en luisteren is, wat vrije beweging is en wat prestatiedruk met een mens kan doen. En bovenal: wat een immense vreugde het is om muziek te maken.

Mijn schouderblessure dwong mij overal hulp te gaan zoeken; van de polikliniek voor musici in Den Haag tot en met acupunctuur, Methode Feldenkrais, Alexandertechniek, Dispokinesiotherapie, en meer. Ik deed onderzoek naar vele bewegingsmethodes voor musici en schreef mijn bachelorscriptie erover.
Na vele methodes uitgeprobeerd te hebben, was ik helaas nog steeds niet geholpen…

Totdat ik in 2011 in aanraking kwam met de Duitse Resonanzlehre. Wat mij meteen aansprak was de organische, muzikale en klankgeoriënteerde benadering van deze leer. De directe verbinding van klank en beweging is iets wat ik bij de andere lichaamsmethodes nauwelijks tegenkwam. Het bleek een essentiële schakel te zijn die nodig was om de verbinding te leggen tussen nieuw lichaamsgebruik, mijn muzikale-artistieke intentie en de klank die uit mijn altviool kwam.

Toen ik begon met een aantal privélessen bij Thomas Lange, de bedenker van de Resonanzlehre, merkte ik al snel dat niet alleen mijn klank meer ruimte voor resonantie en expressie kreeg, maar ook in mijn lichaam meer ruimte voor trillingen ontstond: mijn schouderblessure verdween, en ik voelde de muziek echt in mijn hele lichaam. Dit zorgde ervoor dat ik gefascineerd werd door de muzikaliteit van het menselijk lichaam, en ik zowel mijn bachelorscriptie als mijn masteronderzoek aan dit onderwerp wijdde.

Daar wilde ik het niet bij laten, dus besloot ik de driejarige opleiding tot gecertificeerd Resonanzlehre-trainer in Berlijn te volgen. Door deze opleiding heb ik veel kunnen experimenteren in het trainen van musici van allerlei instrumenten en zangers. Ook heb ik veel ervaring opgedaan in het geven van workshops aan groepen en het coachen van ensembles. Bovenal heeft het mij veel inzicht gegeven in wat er wezenlijk bij het musiceren komt kijken, en hoeveel (beroeps)musici onnodig blijven steken in bijvoorbeeld lichamelijk discomfort, beperkte speelvrijheid, podiumangst en mentale blokkades. Vrijheid in beweging, vrijheid in klank, het kan ! en het is waarin de muziek zich op haar beste tot klinken laat brengen.

Naast mijn bezigheden als Resonance trainer, ben ik actief op concertpodia in binnen- en buitenland. Ik speel in jazz- en wereldmuziekformaties North Sea String Quartet en AM.OK, remplaceer in de Nederlandse beroepsorkesten en ben als acterend musicus te zien in theaterproducties van Oorkaan en het Noord Nederlands Toneel / Asko|Schönberg. Vrije improvisatie is een van mijn favoriete muzikale bezigheden, en dan het liefst in duet met geweldige musici zoals contrabassist Jordi Carrasco Hjelm (SE).

Een artikel in het NRC over mij en mijn instrument

Opleidingen

2007 – 2014 studie klassiek altviool aan conservatoria van Rotterdam (Bachelor), Detmold (Erasmus uitwisseling) en Tilburg (Master) bij Gisella Bergman, Diemut Poppen en Corinne Contardo.

2008 – 2017 masterclasses van gerenommeerde artiesten zoals Garth Knox, Hartmut Rohde, Tatjana Masurenko, Ervin Schiffer, Gordan Nikolic, Atom String Quartet

2015 – 2018 opleiding ‘Teachers Training Resonanzlehre, angewandte Musikphysiologie für Musiker’ bij Resonanzlehre-grondlegger Thomas Lange (Berlijn), mogelijk gemaakt met studiebeurzen van het VSB-fonds en Prins Bernhard Cultuurfonds.

2018 – 2019 interne opleiding ‘acterend musicus’ bij Oorkaan, een theaterproductiehuis in Amsterdam dat zich specialiseert in theaterconcerten voor kinderen.